Otužovanie: Ako začať a kedy sa mu vyhnúť?

  • Prečítané 558x
  • 18. február 2021

Otužovanie je nové kváskovanie. Kým počas prvej vlny pandémie sa mnohé z nás vrátili k pečeniu domáceho chleba, v druhej fáze prešlo do tuhého, a to doslova. Sociálne siete zaplavili amatérski otužilci. Láka vás vyskúšať tento adrenalín, no neviete, či je vhodný aj pre vás? Odpovieme vám spoločne s fyzioterapeutkou Doc. PhDr. Magdalénou Hagovskou, PhD.

Tréning na doma

Najľahšie na otužovaní je, že si ho môžete vyskúšať aj doma. Treba sa iba odhodlať, napríklad počas každodennej hygieny. Odporúča sa zvykať si postupne, pri každom sprchovaní znížte teplotu vody na takú úroveň, ktorá je pre vás znesiteľná. Účinky pocítite okamžite, po sprche sa budete cítiť sviežo. Optimálna teplota je približne 15 °C. 
Keď sa rozhodnete vyskúšať ponorenie v prírode, netreba to preháňať. Pre začiatok stačí ponorenie na niekoľko sekúnd. Skúsení otužilci tiež radia, že nosenie pomôcok, ako sú rukavice či čiapka, môžu výrazne skresliť pocitovú teplotu. Môže sa vám zdať, že vám nie je príliš zima, no vaše telo to vníma odlišne. Ak sa rozhodnete začať v prírode, je dobré mať pri sebe niekoho skúsenejšieho, kto pomôže a poradí.

Načo je to dobré?

Otužilci aj odborníci sa zhodujú, že chlad nie je nepriateľ človeka, práve naopak. Otužovanie nie je prevenciou ani liečbou inkontinencie, ponúka však viaceré benefity pre zdravie tela i duše. Priaznivo vplýva na kardiovaskulárny systém, stimuluje imunitu a pomáha odbúravať telesný tuk. Pri vnáraní do ľadovej vody sa navyše v ľudskom tele vyplavujú hormóny šťastia – endorfíny a adrenalín.     

"Otužovanie vás môže zbaviť bolestí aj pomôcť striasť každodenný stres.
  Ak sa naučíte pravidelne otužovať, vytrénujete aj svoju pevnú vôľu,
        čo môže pomôcť zvýšiť odhodlanie aj do iných športov"

Čomu sa radšej vyhnúť?

Odborníci varujú, že kým pri stresovom úniku moču nemôže otužovanie v ľadovej vode zhoršiť fyzický stav, inak je to u diagnózy hyperaktívneho močového mechúra. „Súčasťou tejto anamnézy môžu byť zápaly, pri ktorých sa tento šport neodporúča. Ani človek, ktorý zápal nemá, no trpí týmto ochorením, by sa mal určite poradiť so svojim lekárom, aký šport je pre neho vhodný,“ hovorí Magdaléna Hagovská.

Rozporuplnejšie než otužovanie sú však v súvislosti s inkontinenciou iné športy, ako je beh a skákanie na trampolíne. Kým ponáranie sa do ľadovej vody môže mať blahodárne účinky aj pre človeka s inkontinenciou, pri behu a skákaní dochádza k nárazom a vzniká tak silný vnútro-brušný tlak, ktorý môže únik moču zhoršiť,“ dodáva Magdaléna Hagovská.

Ak preferujete teplo domova, nič nepokazíte cvikmi panvového dna, ktoré sú preukázateľnou pomocou pri inkontinencii.
 
 
 

Súvisiace články

Zatiaľ žiadne komentáre

Začať sledovať Ak niekto pridá nový komentár, pošleme vám upozornenie.

Komentáre môžu pridávať len registrovaní členovia Moliklubu

Nahor

Menu
Vyhledávaní

© 2021 HARTMANN-RICO a. s. O krok ďalej pre zdravie